Фото: два багажника – не від хорошого життя, але внутрішній мав деякі переваги (Ігор Широкун, РБК-Україна)
Двигун не на місці
Силовий агрегат в усіх "Запорожців" розташовано ззаду, відповідно, спереду у нього багажник. Не можна сказати, що задній двигун дає водієві якісь особливі переваги – хіба що, крім кращої прохідності на слизьких поверхнях.
І "Запорожці", і інші аналогічні моделі, будучи спроектованими під таке компонування, характеризуватись як практичні і раціональні машини. Весь силовий агрегат компактно розміщувався в одному місці, до того ж не потребував дорогих вузлів типу ШРУСів.
Між іншим, задньомоторні автомобілі можна побачити на шляхах і в наш час. Причому це не тільки масові моделі типу Smart і Renault Twingo III, а й ексклюзивні нішеві авто Porsche-911.
"Автономка"
Маленький і недорогий автомобільчик запорізького виробництва завжди мав дуже нетипову для машин цього класу "пічку". Це був потужний автономний обігрівач, який працював на бензині, не залежав від двигуна і руху машини - та ще й відрізнявся великою продуктивністю за будь-яких морозів.
Цікавий нюанс: за потреби опалювач "ЗАЗіка" можна перемикнути в режим передпускового підігріву двигуна взимку. Подібні універсальні системи в наш час називаються узагальнюючою назвою "автономка" (вона ж "вебасто", вона ж "єбершпехер").
Дозволити собі подібні можуть тільки власники преміальних авто, а в "Запорожцях" такий обігрівач комплектувався з заводу "за умовчанням".
Фото: заднє розташування двигуна – рішення, в наш час доступне тільки на ексклюзивних моделях (Ігор Широкун, РБК-Україна)
Повітряне охолодження
У двигуна "Зазиків" - чудово спроектованого V4 з блоком з магнієвого сплаву - була повітряна система охолодження. А значить, не було шлангів, патрубків і радіатора з антифризом, який через ті патрубки рано чи пізно починав витікати на асфальт.
Дуже раціональну повітряну систему цінували обізнані інженери, адже вона була позбавлена цілого переліку слабких місць, які створювали власникам вживаних машин купу проблем.
Прості і раціональні мотори-"повітряники" більш складні у проектуванні, ніж "водянки", тому від них поступово відмовився весь світовий автопром. Остання для нашого часу машина з повітряним охолодженням - Porsche-911 в її IV поколінні, знята з виробництва 1998 року.
Найголовніше
Насправді тут ми згадали ще не всі родзинки "Запорожця", але про них ми поговоримо наступного разу. Адже автомобіль це був - при всіх його плюсах і мінусах - неординарний і гідний уваги.
Раніше в нашій публікації ми обговорювали загадку "Запорожця": чому його мотор був ззаду і що це давало водію?
Крім того, минулого разу наші автоексперти розбирались, з ким і як конкурував ЗАЗ-965 на зарубіжних ринках і хто переміг у порівняльних тестах з іномарками
При підготовці статті були використані матеріали музеїв "Колеса Історії" і "Фаетон".